Verkkokauppa on tuonut monia hyötyjä Herkku ja Lahja Murenalle
Herkku ja Lahja Murena Oy on esimerkki siitä, miten kivijalkaliike on pystynyt kasvamaan Salossa. Buustia bisnekseen on tullut verkkokaupasta ja kattavasta jälleenmyyntiverkostosta.
Kun yrittäjä Miina Laukkanen avasi reilu kymmenen vuotta sitten putiikkinsa Salon torille, tarkoituksena oli tarjota ruoka- ja juomatuotteita laatua arvostaville asiakkaille. Syntyi Herkku ja Lahja Murena Oy, tuttavallisesti Murena, jonka monet salolaiset tunnistavat Hämeenkadulta. Sittemmin asiakkaita on tullut Salon ulkopuoleltakin. Taustalla on ollut valikoiman jatkuva uudistaminen.
“Liiketoimintamme nojaa usealle tukijalalle. Niistä tärkeimmät ovat tukkumyynti ja yrityslahjamyynti. Silloin valikoiman on oltava laadukas, samoin kuin palvelun. Niillä ansaitaan asiakkaiden arvostus”, Laukkanen tietää.
“Olemme hyvien asioiden herkkukori”, täydentää laukkasen yrittäjäkollega Toni Salovaara. “Tarkoituksella emme ole myöskään halunneet kasvattaa mitään osa-aluetta liian suureksi, sillä maailmaa muuttuu nopeasti ja haluamme siihen reagoida.”
Yksi menestystekijä muutoksen kohtaamisessa on verkkokaupan perustaminen. Se tuo Murenalle lukuisia uusia asiakkaita vuosittain, erityisesti jouluna ja kesäaikaan. Verkkokauppa on myös muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
“Verkossa on laajempi valikoima, siellä valikoimaan tutustua matalalla kynnyksellä. Verkkokaupassa korostuu myös erikoistuotteet, sellaiset, joita ei saa liikkeestä”, Laukkanen kertoo.
Verkkokauppa tukee kivijalkaa ja päinvastoin
Murena avasi ensimmäisen Herkku Murena -verkkokaupan vuonna 2016. Rinnalle on sittemmin tullut myös Herkkulahja -verkkokauppa sekä uusi leivonta- ja juhlatarvikkeisiin keskittyvä Juhlaunelma -verkkokauppa. Kaikki ovat osa Murenan brändiä, ja se näkyy.
“Verkkokauppa syntyi tarpeesta palvella olemassa olevia asiakkaita ja tarjota heille vaihtoehtoinen ostamisen tapa. Mutta kivijalkamyynti ei ole kadonnut mihinkään. Siksi verkkokauppa kannattaa rakentaa niin, että se tukee kivijalkaliikettä. Verkkokaupan on oltava samannäköinen kuin toisen, jolloin ne tunnistaa pariksi”, Laukkanen sanoo.
Murenalla myynti nojaa nyt yhtälailla liikkeen myyntiartikkeleihin kuin verkosta tilattaviin tuotteisiin. Verkkokaupan osuus on noin 10 prosenttia ja liike tuo noin kolmasosan. Noin puolet kokonaisuudesta tulee yrityslahjoista.
Vahva jälleenmyyntiverkosto tuo tuotteet niitä kaipaaville. Tukkumyyjänä Murena on saanut kumppanikseen suuria K-kauppoja sekä Sokos herkku -kauppoja ympäri Suomen. Asiakaspalvelu korostuu yrityslahjamyynnissä.
“Yrityslahjamyynnissä meillä on asiakkaita, jotka ovat jo muutaman vuoden peräkkäin tilanneet meidän tuotteita. Heille pyrimme rakentamaan asiakkaan näköisen kokonaisuuden”, Salovaara kertoo.
Ratkaisu odottamattomiin haasteisiin
Markkinointia Murena tekee monikanavaisesti. Uutiskirje muistuttaa tasaisin väliajoin noin 8 000 asiakasta uusista tuotteista. Salossa, Lohjalla ja Turussa yritys tekee perinteistä printtimainontaa. Myös radiomainonta tuo näkyvyyttä.
“Meille tärkeitä asiakkaita on paljon ruokamessuilla, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Sielläkin mainostamme kokonaisvaltaisesti. Saamme paljon asiakkaita myös somekanavia pitkin”, Salovaara sanoo.
Verkkokauppa kokoaa kanavat yhteen. Sitä yrittäjät suosittelevat siksikin, että verkkokauppa on tärkeä tuki odottamattomiin haasteisiin vastaamisessa. Laukkanen huomauttaakin, että yrittämisessä on oltava valmis mukautumaan muutoksiin. Siitä korona on hyvä esimerkki.
“Kun perustaa verkkokaupan, asiakkaita ei tule vain Salosta, vaan koko Suomessa. Se on auttanut meitä viime vuosina. Verkosta saa myös ekslusiivisempia tuotteita, joita paikalliset eivät ehkä osaa kysyäkään. Silloin perässä voi tulla yhä uusia asiakkaita, jotka saavat suosituksia ensimmäisiltä. Niin meille on käynyt monesti.”
Tervetuloa 19.4 verkkokaupan perustaminen ja tuloksellinen markkinointi -tilaisuuteen Virtasen kauppaan
Kilpailu kiristyy, kun kaupankäynti verkossa kasvaa ja yhä useampi toimija kilpailee samasta ostajakunnasta. Mitkä kaikkea verkkokauppiaan tulee ottaa huomioon verkkokauppaa perustaessa ja miten saa kaupan käymään? Asiantuntijoina Taneli Katila, IdealDIGI Oy sekä Mikko Virtanen, Virtasen Moottori Oy.
Tilaisuudessa Herkku ja Lahja Murena kertoo omista kokemuksistaan ja onnistumisistaan verkkokaupankäynnissä.
Artikkeli liittyy Yrityssalon Buustia businekseen -hankkeen toimintaan, josta voit lukea lisää täältä